MÖT VÅRA KUNDER

Funkia valde Sthlm 04: ”Kontoret ska vara vår lägereld”

Contact image Christina Bild Christina Bild
Ljuset! Och läget. Företaget Funkia valde att gå ner i yta och upp i höjd när sökte nya lokaler och flyttade kontoret till Sthlm 04 i Sthlm New. På våning 13 har de landat i lokaler där medarbetarna vill mötas, bolla och helt enkelt ”vill vara”.

När Jimmy Norrman och Frida Wilkne första gången besökte det som då var en byggarbetsplats för kontorshuset Sthlm 04 var det med blandade förväntningar. Läget, ett stenkast från Skanstull och Gullmarsplan, var visserligen perfekt och utsikten från de våningshöga fönsterpartierna hänförande, men ytan var för liten – 513 kvadratmeter.

 

Då, hösten 2019, var Funkia landskapsarkitekter trångbodda på sina 291 kvadratmeter i dåvarande lokaler och letade efter det tredubbla. Frida och Jimmy tittade på flera lokaler men inget som motsvarade företagets behov dök upp på marknaden.

 

– Vi hade redan påbörjat flyttprocessen och planerat att säga upp våra befintliga lokaler den våren. Men så slog pandemin till och folk började jobba hemma. Plötsligt var ytan inget problem längre. Så vi satt kvar ett år till i våra gamla lokaler, berättar Frida Wilkne, vd, och liksom Jimmy Norrman delägare i Funkia.

Rymd, utblick, ljus, grönska och möjligheter till att gå ut. Det var många saker som klickade med den här lokalen.

Under pandemin började Funkias ledningsgrupp, som så många andra företag, ifrågasätta sin uppfattning om ett kontors praktiska och sociala funktion. Även om landskapsarkitekterna aldrig stängde ned helt så jobbade många hemma och Teams-möten blev vardag.

 

När hyresavtalet för kontorslokalerna led mot sitt slut återupptog Frida och Jimmy lokaljakten med en delvis förändrad syn på sitt kommande kontor.

 

– Vi hade läst på om vad som stimulerar kreativitet och hur optimala lokaler är utformade. Rymd, utblick, ljus, grönska och möjligheter till att gå ut var något som återkom hela tiden. Och det var så många saker som klickade med den här lokalen, säger Frida Wilkne.

 

Hon beskriver att husets eget uttryck stämmer överens med deras egen verksamhet, och att det var något som hade stor betydelse i beslutet.

 

Det är något speciellt med den här lokalen, säger Frida när vi ses i det ljusa L-formade köket med utsikt mot Södermalm.

Bara att det finns cykelrum och duschar är fantastiskt, vi har många anställda som vill cykla och springa till kontoret

Sthlm 04 uppfyllde dessutom några andra kritiska krav från Funkia: läget och möjligheter att parkera. Företaget har en förvaltningsdel som behöver garage och förråd, vilket inte är självklart i kontorsfastigheter. Lika viktigt var bra kommunikationer och ett centralt läge.

 

– Bara att det finns cykelrum och duschar är fantastiskt, vi har många anställda som vill cykla och springa till kontoret, menar Frida.

Flexibel dialog om planlösning och inredning med återbruk

 

När avtalet väl var signerat återstod inte många månader innan inflyttning. Lokalen var ritad före pandemin och mer eller mindre klar, så det gällde att snabbt bolla med Skanska om nödvändiga förändringar av planlösningen. Frida och Jimmy hade nämligen insett att företaget skulle behöva betydligt fler små rum, inte minst för digitala möten, än man tidigare trott. Det stora konferensrummet fick ersättas av flexibel teknisk utrustning, bland annat en rullbar storskärm.

 

Den långsmala lokalens planlösning resulterade i att Funkia efter moget övervägande frångick en stark tradition hos arkitektbyråer – egna bord i ett gemensamt kontorslandskap.

 

– Det är nog den största skillnaden mot tidigare och vi var beredda på att det kanske inte passar alla, men hittills är det ingen som har klagat. Och det är otroligt härligt när man kommer in på morgonen och det är rent på borden. Jag är själv är sådan en som alltid samlar på mig högar på mitt bord så jag vet hur det kan bli, säger landskapsarkitekten Anna Åkerberg med ett skratt.

 

Anna Åkerberg är den som, tillsammans med Jimmy Norrman och inredningsarkitekterna Urban Design, har arbetat mest intensivt med kontorets utformning. Ett roligt men också utmanande arbete, inte minst för Urban Design, då Funkia har ett starkt miljöengagemang. Merparten av det gamla kontorets möbler och gardiner fick följa med till Hammarbyhamnen och det mesta som köpts in kommer från Blocket och andra andrahandsaktörer. Kontorets karaktärsstarka nyinvestering, långsoffan i köket, har klädsel av tygstuvar och har, liksom hyllorna i minibiblioteket, måttbeställts av en snickare.  

 

– Vi var inte alltid i fas med inredningsarkitekterna. Det tar lite längre tid när man väljer begagnat och det måste det få göra. Och vi kan ju inte själva köpa nytt bara för att det är bekvämt och sedan säga till våra kunder att de ska återanvända, menar Anna.

 

 

Skanskas miljöengagemang argument för lokalvalet

 

Funkias företagsfilosofi är att alltid sätta återbruk som första alternativ i sina uppdrag. Om det inte är möjligt förordas god kvalitet som håller över tid och går att återbruka. Ett förhållningssätt som de även uppskattar hos sina samarbetspartner och leverantörer. Skanska miljöengagemang var därför ytterligare ett argument för lokalvalet. Frida framhäver bland annat husets centrala avfallssortering, byggtekniken, processernas energiåtgång och valet av LED-belysning i hela byggnaden. Att Sthlm 04 siktar på LEED-certifiering var ytterligare en bock i kanten, enligt Jimmy.

 

När Anna Åkerberg nu visar runt i lokalerna har det mesta fallit på plats. Nu är hon entusiastiskt inne på detaljnivå i inredningen och talar om bilder och bonader som ska upp på väggarna, plywoodpanel som adderar naturkänsla till nybyggeskänslan och skåp som ska kläs in med träskivor. Nästa steg, lagom till våren, blir att ta itu med de två takterrasserna. Det finns planer på både växthus och en testbädd för material – men det är ingen brådska.

 

– Vi funderar på att göra något av lastpallar för den ena terrassen och Skanska sa att vi gärna kan få det av dem så det blir ju dubbel nytta. Många här är händiga och kan snickra själva, säger Anna.

 

Terrasserna är en pågående intern kreativ process och det har även flytten varit – i den mån det gått.

 

– Vi ville verkligen att alla skulle vara delaktiga i flyttprocessen men det var inte så lätt på grund av pandemin. Att ha kreativa workshopar digitalt är svårt, det blev inte så naturligt som när man kan ses, menar Frida.

I dag får anställda jobba hemma en dag i veckan om de önskar men allt fler utökar frivilligt arbetstiden på kontoret.

Mycket har hänt på kort tid i och med flytten och den nya postpandemivärld som uppstått. Idag får anställda jobba hemma en dag i veckan om de önskar men allt fler utökar frivilligt arbetstiden på kontoret. Något som både Anna och Frida är glada över och de tror båda att ljuset bokstavligen spelar in.

 

– Det är det mest fantastiska med lokalerna. Man blir inte trött på samma sätt som på andra ställen. Och man ser ut över stadens bebyggelse, där det alltid händer någonting och det är ju det område vi jobbar inom. Det känns spännande, lustfyllt och roligt att vi äntligen fått flytta in, säger Frida.

 

De senaste åren har skapat en god grogrund för att analysera kontorets roll för individens utveckling och välmående, menar Frida och Jimmy.

 

­– Vi har märkt att det kan vara en hög tröskel för många att be om hjälp, särskilt om man sitter hemma. Man försöker lösa saker själv och jobbar alldeles för mycket för att man inte vill störa sina kolleger. Det finns också risk att distansen mellan hemma och jobb suddades ut. Man ska kunna släppa jobbet när man går hem för dagen, säger Frida.

 

Funkia ser kontoret som en investering på flera plan. Inte minst kan en attraktiv arbetsplats bidra till att både locka nya medarbetare och behålla kompetenta kolleger.

 

– Kontoret ska vara vår lägereld där man berättar om vad som händer i projekten och kan bolla idéer, det är ett grundläggande behov. Och de som jobbar hos oss ska känna sig stolta över kontoret, att det är en bra arbetsmiljö dit de vill bjuda in sina kunder.

 

Läs mer om Sthlm 04 här

 

 

8 tips: Funkia om att välja optimala lokaler

 

1. Läs på. ”Vi hade läst på om vad som stimulerar kreativitet och hur optimala lokaler är utformade. Rymd, utblick, ljus, grönska och möjligheter till att gå ut var något som återkom hela tiden.”

2. Stärk ditt varumärkes identitet. ”Vi såg det som viktigt att husets eget uttryck skulle stämma överens med vår egen verksamhet.”

3. Ha mod. ”Vi valde bort fasta platser och var beredda på att det kanske inte passar alla, men hittills är det ingen som har klagat.”

4. Tänk planlösning för ”postpandeminkontoret”. ”Vi insåg att vi behövde många små rum, inte minst för digitala möten. Vi har flexibel teknisk utrustning med en rullbar storskärm för stora möten.”

5. Är hållbarhet avgörande? ”Skanskas miljöengagemang var ytterligare ett argument för lokalvalet.”

6. Tänk igenom just era kritiska krav. ”För oss var det ett centralt läge, bra kommunikationer och möjligheter att parkera. Att det finns cykelrum och duschar är också fantastiskt, många anställda vill cykla och springa till kontoret.”

7. Bjud in till en intern kreativ process. "Vi ville verkligen att alla skulle vara delaktiga i flyttprocessen.”

8. Se kontoret som en investering i en attraktiv arbetsplats. ”Skapa ett kontor där man vill vara. I dag får anställda jobba hemma en dag i veckan om de önskar men allt fler utökar frivilligt arbetstiden på kontoret."

  1.  

 

Det här är Funkia landskapsarkitekter


Kontor: Sthlm 04, Hammarbybacken 31, Stockholm
Kontorsyta: 513 kvm + två takterrasser à 114 resp 170 kvm.
Flyttade in: 1 juni 2022.
Antal anställda: 28, varav 3 i Linköping.